Saturday, May 24, 2014

Harapan Saya

Saya sentiasa meluangkan masa untuk memberi lecture kepada pelajar-pelajar UniKL Business School. Tidak kira sesibuk mana, saya akan make it a point untuk hadir ke kelas. Persiapan untuk ke kelas memaksa saya untuk membuat research terlebih dahulu. Secara tidak langsung saya dapat menambahkan pengetahuan. Tetapi apa yang penting, saya sentiasa percaya kepada potensi anak-anak muda terutama pelajar-pelajar universiti...human capital... Mereka merupakan harapan saya untuk membangunkan sumber manusia untuk menyumbang kepada pembangunan negara. Apa yang menarik adalah pelajar-pelajar ini telah banyak mengajar saya tentang pemikiran yang baru...trend terkini, dan denyut nadi generasi Y ini. Cabaran utama bukanlah segi keupayaan akademik seseorang pensyarah tetapi kebijaksanaan dan idea kreatif seseorang pensyarah untuk menyampaikan mesej-mesej pengajaran akademik serta nilai-nilai murni kepada pelajar. Kita harus memahami generasi Y ini. Pemikiran "aku yang dulu makan garam" tidak lagi relevan di zaman ini. Zaman ini pengajar dan pelajar sentiasa harus berhubung...saling belajar dan mengajar. Teknik yang sama boleh digunakan oleh marketer dalam menyampaikan mesej-mesej produk kepada pengguna dalam memastikan produk kekal relevan. Hendak kekal relevan, sentiasa lah memahami generasi terkini. Sehingga kita berjumpa lagi semester hadapan :)

No comments:

Post a Comment